poniedziałek, 23 grudnia 2013

Dziś zaglądam tylko na chwilkę, bo przytłoczył mnie wir świątecznych przygotowań. I o ile większość mam już porobioną to część jest jeszcze w powijakach. Mam tu na myśli głównie ciasta. Każde Boże Narodzenie w mojej małej rodzinie witamy keksem. Nie makowcem- chociaż go uwielbiam, nie drożdżowym tylko właśnie takim ucieranym. Tradycja dość młoda, bo dwuletnia ale czuję że już się zakorzeniła na tyle, że zostanie z nami na wiele Gwiazdek.
Jaki jest mój keks? Bardzo bakaliowy, słodki, przepuszysty. Ma też jedną magiczną cechę- pokrojony na kawałki i postawiony na stole, znika w tajemniczych okolicznościach. Przepis nie jest mój, nadal za słaby kucharz/ cukiernik jestem by tworzyc sama proporcje. Recepturę wygrzebałam w starej książce (przynajmniej z mojej perspetywy, od małej dziewczynki pamiętam ją na tej czy innej półce) Olgi Klikowicz ' Goście przy rodzinnym stole' . Oto cały sekret idealnego keksa

Składniki: 400g mąki tortowej, 300g cukru, 8 jajek,200g masła lub margaryny, 400g bakalii, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 2 zapachy waniliowe

Zawsze robię tylko z orzechami włoskimi, które kruszę na drobniejsze i rodzynkami. Całość należy sparzyć i obsypać mąką- wtedy bakalie nie będą opadać w cieście.

Oddzielić białka od żółtek. Masło otrzeć, dodać cukier i żółtka, nadal ucierać. Ubić pianę z białek. Do utartych żółtek dodać bakalie i zapach. Mąkę zmieszać z proszkiem do pieczenia i przesiać, dodawać do masy żółtkowej na przemian z ubitą pianą. Wymieszać i wyłożyć ciasto do wysmarowanych keksówek. Piec ok 40-60min.

Zamiast zapachów dodaję po prostu 2 małe opakowania cukru wanilinowego, ponieważ zawsze mam go pod dostatkiem, aromaty już niekoniecznie. I tu ważne- jeżeli dodaje np 4 łyżki cukru w. to odejmuje również 4 łyżki od 300g tego zwykłego. No piec niestety trzeba na oko. Temperatura jakiej ja używam to 180 stopni. Pomocny będzie z pewnością drewniany patyczek. Jednak najistotniejsze żeby ciasto wyszło jest to, by długo ubijać białka i żółtka. Od tego zależy jego puszystość.
Zostaje tylko życzyć smacznego

2 komentarze:

  1. świetny blog <3
    Obserwujemy ? jak tak to zacznij i napisz u mnie , odwdziecze sie :)
    http://warrior-14.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. ładny masz wygląd bloga, ciekawy styl pisania i fajne notki, czego chcieć więcej? :*
    pozdrawiam :)
    Czy mogę prosić o jednego klika w baner? :)
    http://sapphireblog1.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń